Söndag 5/7-2009

Nu är rabarbersaften upphälld på flaskor, 7 st blev det. Nu är det svarvinbärssaft på gång, jag hade sen förra året i frysen. Vi har en stor svartvinbärsbuske så det blir säkert att göra minst en omgång till när dom är mogna. Det är jätteenkelt att göra rårörd saft, man tar 3 liter bär och lägger i en stor kastrull eller hink, häller på 2 påsar socker, kokar 3 liter vatten som man sen häller över bären o sockret, rör om till sockret löses upp, sen har man i en påse vinsyra (och nån tesked atamon men det kan är inte absolut nödvändigt) rör om ordentligt. Sen ställer man bara saften kallt, rör i den en gång om dan och efter 3-5 dar är den klar!
Jag brukar låta den vara i 5 dar. Sen silar man bara av och häller upp på flaskor, hur enkelt som helst!
Igår var ett par vänner från stan här, dom åt mat här, sen satt vi på altanen o fikade. Dom tvättade sin bil o precis när dom var klara så började det regna. Men det kom inte så mycket. Idag är det inte så varmt, skönt det.
Jag har forfarande inte varit o badat än, det är ju skandal! Tyvärr är jag den enda i familjen som älskar att bada, dom andra är måttligt förtjusta i det. Men snart SKA jag bada, måste bara det! Fast jag föredrar att åka så pass sent på kvällen när det är så lite folk som möjligt där. Hatar att bada när det är mycket folk.
Idag måste jag ta o dammsuga om jag orkar. Det är ju så himla trist att dammsuga men måste ju göras ibland. Sen tänkte jag fortsätta röja härhemma o göra mig av med en massa grejer.Sen gäller det bara att man verkligen gör sig av med det också så det inte bara står härhemma i kartonger o tar en massa plats. Häromdan lämnade jag en massa kläder o väskor till en av Myrornas containers.

Kommentarer
Postat av: Josse

Jag är som du...gillar inte att bada med massa folk så vi letar opp ställen där det inte är något folk, men oftast är de de mysigaste o finaste ställena. Har badat 1 gång..men fler ska det bli! Gott med egengjord saft, jag har bara gjort jordgubbskräm :)

Ha det gott!

2009-07-06 @ 11:05:29
URL: http://yosofine.wordpress.com.
Postat av: Monica

Jag har inte heller badat, har inte kommit iväg till badet än, barnen har dock badat i sjön och i pool hos kompisar.

Vi åker ner till mamma på tosdag och blir där ett par dagar. Hoppas vi hinner ses nåt, det vore himla roligt.

Jag gjorde jordgubbssylt förra veckan när jag hade köpt 15 liter jordgubbar. Saft har jag inte vågat mig på.

2009-07-06 @ 14:35:50
URL: http://barbamamma.bloggagratis.se/
Postat av: Susanne

Det låter gott med hemlagad jordgubbssylt och kräm också. Jag trodde du slutat blogga Josse men det var ju jag som var så trög så jag inte sett att man skulle klicka på Nya bloggen! Jag har fortfarande inte badat, idag har det regnat hela dan. Jag kanske åker till Östra Lund en dag, Svea måste steriliseras så jag lovade att jag kunde skjutsa dit.

2009-07-06 @ 20:18:22
URL: http://catsblog.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det låter gott med hemlagad jordgubbssylt och kräm också. Jag trodde du slutat blogga Josse men det var ju jag som var så trög så jag inte sett att man skulle klicka på Nya bloggen! Jag har fortfarande inte badat, idag har det regnat hela dan. Jag kanske åker till Östra Lund en dag, Svea måste steriliseras så jag lovade att jag kunde skjutsa dit.

2009-07-06 @ 20:19:00
URL: http://catsblog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0